PostNL

Case: Uitrol Pagode

Pagode is een project waarin vrijwel het gehele IT landschap met betrekking tot de bedrijfsvoering van het Tijdgebonden Netwerk (onderdeel van PostNL) opnieuw is opgebouwd. Doel was een nieuw landschap dat ‘fit for the future’ was. Om dit te realiseren is een nieuw TransportManagementSysteem (TMS) ontwikkeld en zijn de planningssoftware en de handheld van de chauffeurs volledig opnieuw ontworpen. Hiervoor is ook het serverlandschap aangepast en zijn vrijwel alle interfaces opnieuw opgebouwd. Mijn opdracht was om ervoor te zorgen dat Pagode na anderhalf jaar bouwen en ontwikkelen uitgerold ging worden.

Projectdetails

  • Implementatie
  • Logistiek

Resultaat

Pagode is live, maar niet zonder slag of stoot. Het project liep al anderhalf jaar voordat ik het overnam. Het was een project waar men hoge verwachtingen van had, maar wat ook een zekere mate van weerstand kende. 3000 chauffeurs werken nu met de vernieuwde handheld en zo’n 250 personen met de nieuwe planningssoftware. We hebben ook nog een periode pas op de plaats gemaakt, omdat er toch een flink aantal bugs en issues opgelost moesten worden. 

Het Tijdgebonden Netwerk is nu klaar voor de toekomst en geplande nieuwe diensten en producten kunnen uitgerold worden. Ook andere trajecten konden verder na de uitrol van Pagode. Zij waren afhankelijk van deze nieuwe omgeving.

Opdracht

De opdracht en het einddoel waren gelijk: breng een eerste locatie zo snel mogelijk live en dan direct alle 42 locaties.

Complex en omvangrijk

De omvang en complexiteit van Pagode waren groot. Het volledige IT-landschap is vervangen en het raakte de complete uitvoering van het Tijdgebonden Netwerk. Voor vrijwel iedereen veranderde wel iets in de manier van werken.

Stap voor stap

De eerste stap was het live brengen van locatie Venlo die we als een pilot bestempelden. Daar leerden we hoe het systeem in de praktijk werkte. Er was al een paar jaar aan gewerkt, maar men was niet zeker of het goed zou werken. Dat ging ook niet direct goed, maar dankzij de input en het aanpassingsvermogen van de gebruikers hebben we snel wijzigingen kunnen doorvoeren zonder dat we terug hoefden naar de oude omgeving. Kort daarna volgden nog vier locaties. Daarna hebben we pas op de plaats gemaakt en een aantal essentiële wijzigingen doorgevoerd om het hele systeem te verbeteren.

Hervatten uitrol

Maart 2017 zijn we verder gegaan met de uitrol. Het plan was om in 5-6 weken alle overgebleven 39 locaties live te brengen. Dat is net niet gelukt. Vanwege enkele issues en tussenliggende feestdagen zijn we drie weken uitgelopen.

We willen met het PostNL Tijdgebonden Netwerk groeien naar het grootste en kwalitatief beste tijdgebonden netwerk van Nederland. We hebben daarbij ‘state of the art’ IT-systemen nodig als kern van het proces, waar Pagode een belangrijk onderdeel van is. Een taai project dat niet zonder problemen is verlopen met veel druk op de implementatie. Emil heeft daarin met zijn open houding, verbinding met de mensen en focus op het einddoel de uitrol gerealiseerd.

Shahrzad Winkel - Khalili, General Manager Tijdgebonden Netwerk

Deel de case

  • Emil van der Wal

    Projectmanager

    Emil is een pragmatische projectmanager die zeer resultaatgericht is. Hij heeft een scherp oog voor de relatie en de politieke verhoudingen binnen het project, de organisatie en daar buiten. Hij zoekt altijd naar mogelijkheden, geen idee is te gek, maar de scope staat centraal.

    Meer over Emil van der Wal

  • Emil van der Wal

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht