KPN

Case: KPN Mobile – HD Voice

TNO toont aan dat de duur van een gesprek direct verband heeft met spraakkwaliteit. Onafhankelijke metingen van spraakkwaliteit in het netwerk tonen aan dat KPN niet die kwaliteit haalt die zij voorstaat. Reden voor KPN de algehele kwaliteit een “boost” te geven en tegelijk een lang gekoesterde wens van de business te vervullen, de introductie van High Definition Voice.

Projectdetails

  • Innovatie
  • Telecom

Resultaat

Richard heeft met afweging van de belangen van alle partijen een nieuwe planning gemaakt. Hoewel de business hierbij niet het meest gelukkig was heeft een ieder zich geconformeerd aan het belang van een stabiel netwerk. De gevraagde functionaliteit is volgens de nieuwe planning opgeleverd zonder verdere tegenslagen. Op moment van schrijven, april 2013, is KPN de eerste en enige in Nederland met High Defenition (HD) Voice in haar netwerk.

Opdracht

Het project is vastgelopen na een conflict tussen de interne opdrachtnemer en de toenmalige projectmanager. Richard krijgt de leiding over het project op het moment dat het project de implementatie fase in gaat en de belangrijkste opdracht die hij meekrijgt is het doorstarten van het project en het opleveren van de gevraagde functionaliteit binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek.

Het blijkt een complex project met veel stakeholders met soms tegengestelde belangen. Aan de ene kant is er een commerciële druk om snel te lanceren omdat we niet kunnen inschatten wat de concurrenten in petto hebben (KPN had de ambitie om als eerste HD Voice te lanceren), terwijl de operationele organisatie alle beheersystemen op orde wil hebben om de kwaliteit van het mobiele netwerk te kunnen blijven garanderen. Naast de interne belangen dragen ook de externe belangen van de leveranciers bij aan de complexiteit. Deze zijn concurrenten van elkaar en voldoen beiden aan de standaarden maar daar waar ruimte voor eigen perceptie is vallen de gaten. Hierin heeft het project/KPN zelf de lead moeten nemen om de problemen tussen de leveranciers op te lossen.

Door de stuurgroep tijdig en volledig te informeren en op het juiste moment de juiste besluiten voor te leggen aan het management en stakeholders heeft het project de juiste voortgang gekregen.

Op het moment van overdracht heeft hij met het project pas op de plaats gemaakt om de situatie te analyseren. Belangrijkste conclusie; de planning is niet in lijn met de eisen van de business en herzien van de planning is onvermijdelijk. Ook zijn er meerdere technische problemen waarvoor de leverancier van het netwerk nog aanpassingen moet schrijven in de software. In overleg met de opdrachtgever, het business projectteam, het beheerteam en het implementatieteam is een nieuwe planning overeengekomen waarbij de jaargrens zal worden overschreden. Dit laatste heeft met name vanuit marketing tot flinke discussie geleid en is uiteindelijk vanuit continuïteit-oogpunt (eindejaar netwerk stabiliteit) geaccepteerd.
Met afweging van de belangen van alle partijen is een nieuwe planning gemaakt. Het beoogde resultaat, HD Voice live in het netwerk vóór de concurrentie, is gehaald.

Door Richard op het project te zetten hebben we HD voice als eerste in de markt kunnen zetten. Met name de duidelijke en directe communicatielijnen en de teamspirit hebben het project tot een succes gemaakt.

Patrick van Lieshout, opdrachtgever verantwoordelijk voor het Voice domein

Deel de case

  • Richard van 't Noordende

    Projectmanager

    Resultaatgerichte en gedreven projectmanager met een voorliefde voor een pragmatische aanpak. No-nonsense instelling, gericht op het team, de mens en plezier in het werk.

    Meer over Richard van 't Noordende

  • Richard van 't Noordende

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht