Fource

Case: Het samenvoegen van de Fource grossiersfunctie en een verkooporganisatie onder 1 dak?

Fource Automotive (Source) is actief op het gebied van import en verkoop van automaterialen, equipment, banden, gereedschappen en accessoires. Fource bedient onder andere grossiers, vrije garages, dealers, merkspecialisten, fitters, fleetowners, schadebedrijven en industrie in de Benelux. Fource is onderdeel van de LKQ Corporation, die als leidend importeur en distributeur van automaterialen actief is in Noord-Amerika, Europa en Taiwan.

Het verkoop en distributienetwerk van Fource in Nederland bestaat nog uit 5 distributiecentra gecombineerd met zogenaamde Rapid Fullfilment Centers (RFC). De 5 distributiecentra gaan in 2022 op in 1 centraal distributiecentrum. Wat is de toekomst van de RFC’s die gedurende de dag automaterialen distribueert naar grossiers en garagebedrijven? Kunnen we deze functie samenvoegen met grote verkoopvestigingen (Branches)? Wat zijn dan de (on)mogelijkheden en synergievoordelen?

De centrale vraag aan de projectgroep: onderzoek de mogelijkheden van een Branch-RFC vestiging onder 1 dak, beschrijf de blauwdruk en implementeer dit concept in huidige vestigingen in Hoogeveen. Vandaar de projectnaam Hoogeveen 2.0!

 

De RFC functie valt onder de centrale Fource Automotive Source business unit. Zij verzorgt de import en distributie van automaterialen gedurende de dag en een aantal maal per dag aan grossiers en garagebedrijven. De branches zijn verkooporganisatie en verkopen en leveren aan garagebedrijven die binnen hun verzorgingsgebied vallen.
De centrale vraag en projectopdracht is of de RFC en een Branche onder 1 dak kunnen worden gecombineerd, zodat de zogenaamde ‘same day’ distributie voortaan vanuit de nieuw te vormen Branch-RFC vestiging kan worden verzorgd.

Als projectmanager ben ik verantwoordelijk voor het organiseren en uitvoeren van deze studie, het beschrijven van de Branch-RFC blauwdruk en het implementeren van het concept op 1 reeds vastgestelde vestiging in Hoogeveen. Buiten scope valt de netwerkstudie die moet bepalen waar de overige Branch-RFC vestigingen in Nederland en België gaan worden gevestigd.

Daar waar het in eerste instantie wordt gebracht als een IT uitdaging, heb ik alle vier aspecten in ogenschouw genomen: Organisatie & HR, Processen, Systemen en Management. Het speelveld is namelijk veel breder en de mogelijke synergiën zijn ook voornamelijk uit de organisatie en de logistiek te halen. Een brede projectgroep (11 mensen) waarin alle afdelingen en aspecten zijn vertegenwoordigd is verantwoordelijk voor de analyse van de huidige en gewenste toekomstige situatie. Dezelfde breedte wordt in de stuurgroep teruggevonden; van sales via logistiek tot en met IT.

Het budget wordt ingeschat op ongeveer € 900k en de doorlooptijd wordt vastgesteld op 9 maanden. Het eindresultaat is een gedegen analyse en discussie op alle nivo’s in de organisatie, een blauwdruk van de nieuwe organisatie, scenario’s voor de diverse op te lossen puzzels en uiteindelijk de eindconclusie dat de gewenste Branch-RFC functie niet kan worden gerealiseerd.

De afweging is door de projectorganisatie gemaakt en het uiteindelijke besluit is door de stuurgroep genomen om de (financiële) processen nog niet aan te passen en de grote aanpassingen in het huidig systeemlandschap niet door te voeren. Dat zou een te groot risico vormen. Het nieuwe Europese ERP systeem zal op termijn de oplossing moeten gaan leveren.

Na 9 maanden is het project afgesloten met het onderbouwde inzicht dat de huidige situatie complex is waardoor het Hoogveen 2.0 concept vooralsnog niet haalbaar is om in te voeren.

Projectdetails

Onderzoek
Automotive
  • Ton Folge

    Senior Project- en Programmamanager

    Pragmatisch en creatief realisator van oplossingen ‘die ertoe doen’. Onafhankelijk denker en heel doelgericht, waarbij samen werken en het resultaat telt. Zoekt uitdagingen gericht op groei en ontwikkeling. Informatie is sleutel tot succes.

    Meer over Ton Folge

  • Ton Folge

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 088 266 28 70 Stuur ons een bericht