Contact
Royal Schiphol Group

Implementatie Learning Managementsysteem Schiphol

Royal Schiphol Group heeft na een uitvoerige marktconsultatie en aanbesteding in Conclusion Learning Centers de juiste partner gevonden voor de implementatie van een nieuw Learning Management Systeem (LMS). Aanleiding hiertoe is de wens om één centrale plek voor leren en ontwikkelen te implementeren, die de drie huidige systemen vervangt en tevens een groot gedeelte van de losse administratie voor certificeringen gaat vervangen. Voor Conclusion Learning Centers is dit een opdracht waar veel aandacht en focus op nodig is. De veelvoud aan processen en werkwijzen binnen de klantorganisatie maken dit een complex traject, dat gezamenlijk met klant tot succesvol resultaat gebracht dient te worden. Aan KWD projectmanager David Leeuwenburgh is vanuit Conclusion Learning Centers gevraagd de implementatie van het LMS bij Royal Schiphol Group tot een goed einde te brengen. Benieuwd hoe David deze transitie tot een succes brengt?

Project case

Wat was het resultaat?

David heeft door het beheersen van de scope en de focus op nauwe samenwerking met stakeholders gezorgd dat het LMS succesvol in gebruik is genomen bij Royal Schiphol Group. Hiermee is het partnership van Royal Schiphol Group met Conclusion Learning Centers succesvol afgetrapt. 

Wat was de opdracht?

Royal Schiphol Group heeft na een uitvoerige marktconsultatie en aanbesteding in Conclusion Learning Centers de perfecte partner gevonden voor de implementatie van een nieuw Learning Management Systeem (LMS).

Dit nieuwe LMS vervangt drie andere systemen die binnen verschillende bedrijfsonderdelen van de Royal Schiphol Group gebruikt worden. Met implementatie van het nieuwe LMS kan Royal Schiphol Group één uniforme werkwijze introduceren voor leren, trainen en certificeren. Belangrijk hierbij is dat het nieuwe LMS flexibel ingericht kan worden op de behoeftes van de verschillende bedrijfsonderdelen, waarbij naast inrichting ook de vormgeving voor de bedrijfsonderdelen verschillend is. Daarnaast gaat Royal Schiphol Group als eerste klant over op de allernieuwste versie van het LMS om zo gebruik te maken van de nieuwste features.

Het implementatietraject gaat niet zonder slag of stoot. Wat duidelijk wordt tijdens de implementatie is dat het samenvoegen van de losse systemen complexer is dan gedacht door de omvangrijke historie die bewaard moet blijven. Het opstellen en inrichten van één uniform proces is met de gezamenlijke projectgroep in rap tempo uitgevoerd, maar het converteren van de noodzakelijke historie naar een uniform datamodel zorgt voor hoofdbrekers bij de functionele afdelingen. David en team zorgden dat de juiste ondersteuning en expertise beschikbaar is om de functionele beheerders in staat te stellen de juiste keuzes te maken voor deze conversie.

Daarnaast zorgt de eerste implementatie van de nieuwste versie van het LMS voor verhoogde risico’s op onvoorziene problemen. Door nauwe samenwerking te organiseren tussen de key-users van Royal Schiphol Group en de ontwikkelteams van het nieuwe LMS heeft David gezorgd dat noodzakelijke changes evenals ontdekte kinderziektes snel opgelost en zorgvuldig geïmplementeerd konden worden.

Door rust te bewaren, overzicht te creëren en partijen samen te brengen heeft David eind 2021 gezorgd dat middels gefaseerde livegang het LMS in gebruik is genomen door alle Schiphol gebruikers, evenals gebruikers van belangrijke partners. Dit conform het nieuw ingerichte proces op het nieuwe LMS. Met dit resultaat is de eerste belangrijke mijlpaal bereikt in de partnership tussen Royal Schiphol Group en Conclusion Learning Centers.

“ Met David als projectmanager was er grip op het project en konden complexe uitdagingen getackeld worden door adequaat handelen. ”
Celine van Hulst, Algemeen Directeur Conclusion Learning Centers
KWD

Wil je ook resultaat?

Samen succesvolle resultaten behalen, daar ligt onze focus. De resultaatmanagers van KWD vertalen praktisch en pragmatisch de wensen en eisen van opdrachtgevers in concrete (project)resultaten.