Bruggen bouwen – Livegang Sdu OpMaat
Sdu is een uitgever op het gebied van juridische en fiscale informatie. Zoals zij zelf verwoorden: “Wij helpen je succesvoller te zijn. Nu en in de toekomst”. Van advocatenkantoren tot scheepsrederijen. En van inspectiediensten tot productiebedrijven. Vanuit hun expertise als voormalige staatsuitgeverij, zijn de banden met de overheid nog steeds sterk. Sdu lukt het om mee te bewegen en aan te sluiten bij de voortdurend veranderende wereld om ons heen.
Resultaat
OpMaat is een van de expertise platformen die Sdu rijk is. Op basis van feedback van klanten werd OpMaat in 2016 al aangepast. Ook daarna bleef Sdu met gebruikers in gesprek om het product zoveel mogelijk verder bij hun wensen te laten aansluiten. Als vervolg daarvan startte Sdu in januari 2018 met vernieuwd design voor OpMaat om nog beter de verbindingen tussen content, dossiers en relevant nieuws te kunnen presenteren. Een omvangrijke verandering met zowel het team in Den Haag als in Novi Sad en een Franse leverancier. In de laatste fase van het project kreeg KWD de opdracht om de livegang tot een succes te brengen. Die uitdaging gingen we graag aan.
Opdracht
Het platform OpMaat is gebouwd in nauwe samenwerking met de Franse leverancier. Vanwege de complexiteit van het project was het belangrijk dat de verschillende teams nog dichter bijelkaar zouden komen. Met Nathalie Roskam als Nederlands/Franstalige KWD’er was het mogelijk om daarin scherp op resultaat te sturen. Cultuurverschillen te overbruggen en ook de andere kijk op ‘hoe je naar een livegang toe werkt’ was een belangrijke bijdrage in het team succes.
Vanuit een product owner rol heeft Nathalie gekozen om in deze laatste fase niet de inhoud in te stappen maar duidelijk expertise bij de teams neer te leggen en daarnaast dichtbij de business owner Mariette Bosch te blijven. Dit kan door veel te luisteren, feitelijkheden te creëren maar ook de uitgebreide usability test met achttien klanten gaf de vertalende onderbouwing. Zo kon de rode draad neer gezet worden en de horizon gecreëerd, de teams kregen focus en konden dezelfde kant op kijken. Deze aanpak verstevigde onze rol naar de leverancier en daarmee ook het stabiel krijgen van de versie waarmee OpMaat live kon gaan.
Nathalie: “Livegang was een bijzonder moment, een van de teamleden verwoorde het als: “op vrijdagavond de auto al ingepakt te hebben terwijl je pas zondagochtend vertrekt”. We waren er klaar voor en konden zonder twijfel vertrekken!”