Contact

KWD Motor- en Fietsweekend

De oplettende automobilist zal het opvallen dat in de periode dat de zon schijnt, zo ongeveer tussen maart en oktober, veel motorrijders op vrijdag richting de Duitse grens rijden. Vooral in het zuidoosten van ons land zul je ze veel zien. Waarom? Net over de grens bij Maastricht begint namelijk een walhalla voor motorrijders; de Eifel. Dit jaar was dat ook weer de bestemming van de KWD Motor- en Fietsclub, die voor de vijfde keer met elkaar een weekend op pad gingen. Maar dit jaar was anders, want er gingen ook fietsers mee!

De voorpret

De KWD Motor- en Fietsclub heeft een zeer actieve Whatsappgroep, waar we allerhande motor- en fiets gerelateerde onderwerpen bespreken, aangevuld met alledaagse beslommeringen.
In die appgroep wordt het motor- en fietsweekend al maanden van tevoren gepland, inclusief de route er naartoe, de rondritten ter plaatse en de geboekte accommodatie.
De Eifel is een prachtig heuvelachtig gebied, gevormd door vulkanische activiteit, waar een mooie combinatie van bergen, heuvels, rivieren en plateaus het landschap domineren. De wegen zijn er goed onderhouden en het is relatief dicht bij Nederland. Ideaal voor motorrijders en fietsers!

We mogen!

Op vrijdagochtend spreken we af in het centrum van Hilvarenbeek, om te verzamelen en de dag te starten met koffie en een worstenbroodje. De fietsers gaan hiervandaan rechtstreeks richting de Eifel om daar hun eerste fietstocht te rijden.

De motorrijders vervolgen hun weg naar Van der Valk Maastricht, snelweg vermijdend, om daar te lunchen. Na Maastricht begint het echte motorrijden, als we via België richting Duitsland rijden!

De route loopt via Belgisch Limburg door Les Hautes Fagnes naar Duitsland, waar we door het Nationalpark Eifel naar Gerolstein rijden. Onderweg stoppen we ergens in het grensgebied tussen Wallonië en Duitsland, waar Duits en Frans elkaar afwisselen op bewegwijzering en in plaatsnamen, om wat te drinken bij een heuse Imbiss (Duitse snackbar).
In Duitsland wisselen kronkelende bergpassen en langgerekte wegen op de plateaus elkaar af. Je stijgt, rijdt van dorp naar dorp, daalt weer, enzovoorts. In de dorpen rijden we rustig, daarbuiten kan het gas er weer op. Je mag immers 100 buiten de bebouwde kom in Duitsland!

Na een lekke achterband en een bijbehorende noodreparatie, bereiken we aan het begin van de avond Fleringen, net voorbij Gerolstein, onze standplaats voor dit weekend. We slapen in een hotel, dat ook geënt is op motorrijders en fietsers. Er zijn veel van dat soort hotels in Duitsland. Vaak met een plek om de motoren veilig te stallen, altijd een gezellige bar en voldoende medemotorrijders en -fietsers om een gesprek mee aan te knopen. We eten het arrangementmenu in het hotel en nemen met de fietsers de dag door. De vrijdag zit erop.

De rondrit

Op zaterdag rollen we na een stevig ontbijt de motoren en fietsen weer uit de stalling van het hotel. De fietsers vertrekken voor hun route rechtstreeks vanaf het hotel. Onder de motorrijders heerst er zoals altijd verwarring over de te volgen route, want het blijkt ieder jaar weer dat iedere Garmin anders omgaat met de route die we erin laden, ondanks dat we hetzelfde bronbestand gebruiken.

De route vandaag heeft de veelbelovende naam ‘Route 1.000 bochten’ en is ruim 200 kilometer lang, waar we de hele dag voor uittrekken. We stoppen dan ook regelmatig voor koffie, lunch of een welverdiend (alcoholvrij) biertje. Dat is dan ook meteen weer een gelegenheid om over te gaan tot het in het Duits welbekende ‘benzin reden’, oftewel babbelen over alles wat met gemotoriseerd vervoer te maken heeft.

Gisteren kregen we al een voor proefje van het fraaie Duitse landschap; vandaag ervaren we dit nog meer. Bocht na bocht, stijgen en dalen. Alleen het weer zit ’s middags tegen als we toch de regenpakken moeten aantrekken.

Aan het eind van de middag keren we moe maar voldaan terug bij het hotel. Na een verfrissende douche schuiven we aan bij de fietsers, die ook vol verhalen zitten over de route die zij gereden hebben. We eten vandaag à la carte en sluiten de avond af met een traditioneel potje kegelen!

 

Terugreis

Op zondagochtend nemen we de toeristische route terug richting Nederland. We delen nog een keer een terrasje voor koffie bij de Nordschleife (het oude Nürbürgring circuit) en lunchen in Luxemburg. ’s Middags pakken we toch de snelweg om op tijd thuis te kunnen zijn.

Eenmaal thuis meldt iedereen zich weer in de KWD Motor- en Fietsclub appgroep en begint de voorbereiding op volgend jaar alweer in de vele berichten die volgen….

De KWD-motorrijders en -fietsers bedanken ook langs deze weg nogmaals KWD voor het mede mogelijk maken van dit evenement!

KWD

Dennis Barendse

Dennis is een resultaatgerichte en gedreven projectmanager die in staat is in tijden van crisis de rust en het overzicht te bewaren. Weet goed hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden en heeft een nuchtere insteek. Dennis is analytisch en ook duidelijk empathisch, waarbij hij opdrachtgever, stakeholders en projectmedewerkers niet uit het oog verliest. Dennis heeft veel ervaring met projecten in de financiële en zakelijke dienstverlening, het onderwijs en de handel/logistiek. Dennis heeft naast algemene ICT-ervaring ook specifiek ervaring met Offshoring en Agile projecten.

Meer over Dennis Barendse