Contact

Zin in een potje Agile Projectmanagement?

Serious Gaming door KWD: KWD Resultaatmanagement heeft onlangs de Agile Projectmanagement Game ontwikkeld. Niet alleen de inhoud en het draaiboek, maar ook de achterliggende ‘techniek’. KWD collega Dennis Barendse vertelt hoe hij dat heeft gedaan.

Artikelen

Geen opdracht, en nu?

Na meer dan 8 jaar onafgebroken ingezet te zijn geweest op uitdagende opdrachten bij KWD Resultaatmanagement had ik halverwege november 2016 ineens tijdelijk geen opdracht meer. Naast de intakegesprekken voor een nieuwe opdracht had ik daarmee ruimte om de wens een Agile variant op onze Projectmanagement Game te ontwikkelen, in eigen huis, op te pakken.

De bestaande Project Management Game heeft KWD ontwikkeld samen met een partner (voor het technische platform) en al meerdere malen met succes uitgevoerd. In de markt is daarnaast vraag naar een variant die zich toespitst op projectmanagement in een Agile omgeving. Binnen KWD is de kennis en kunde aanwezig om een Agile invulling te geven aan de game en deze volledig in eigen beheer uit te voeren. Dat hebben we dus gedaan.

Hoe begin je dan?

Agile natuurlijk. Het begint voor mij met het verkrijgen van antwoorden op de volgende vragen:

  1. Wat is het doel van de serious game?
  2. Wat is de positionering van de Agile game?
  3. Hoe moet de Agile Game eruit zien?
  4. Wat zijn de stappen om de Game te ontwikkelen?

Die vragen bespreek ik met onze collega’s die het onderwerp Professionaliseren van Projectmanagement binnen KWD gestalte geven en ik beleg daarnaast een brown paper sessie met onze onderwerp deskundige op het gebied van Agile Scrum, collega Erik van Daalen. Met de uitkomsten van de gesprekken en die sessie maak ik een kort Plan van Aanpak, dat feitelijk een afgeleide is van de brown paper. Die brown paper geeft chronologisch weer hoe de Game zal verlopen, wat de in- en output is en welke tooling we daarbij nodig denken te hebben.

Agile Game, Agile ontwikkeld

In het Plan van Aanpak beschrijf ik de stappen om de game te ontwikkelen. Ik verdeel deze stappen in een drietal stromen/fasen. De eerste stroom, die van pre-requirements, bevat het opstellen van een visiedocument door productexpert Erik van Daalen. Dat biedt een leidraad voor alle te volgen producten. Daarnaast baseren we de competentieset die nodig is voor een agile projectmanager op onderzoek dat collega Luuk Ketel samen met Richard Voorendonk van Pentacompany heeft uitgevoerd.

De tweede stroom omvat de tooling. Daarin beschrijf ik hoe de intaketest, die deelnemers vooraf uitvoeren, er uit moet zien. Ook beschrijf ik hoe we de bestaande case zullen herschrijven om de deelnemers een agile omgeving te laten ervaren. In deze stroom werk ik ook de keuze van de software uit en de wijze waarop we de game gaan ontwikkelen. Uitgangspunt hierbij is dat we zoveel mogelijk gebruik maken van al bij KWD in gebruik zijnde pakketten als Google ‘G Suite’ en Mailchimp.

De derde en laatste stroom behelst de implementatie, waartoe het opstellen van een draaiboek behoort, evenals het draaien van een interne pilot.

De Agile Game wordt vervolgens agile ontwikkeld door het definiëren van sprints en demo’s/retrospectives, waarin ik de collega’s de voortgang toon en feedback meeneem in de daarop volgende sprints. Op die manier werk ik in korte tijd toe naar een MVP, een Minimum Viable Product.

Live

Op 24 januari 2017 organiseer ik een interne pilot, waarbij we met een grote groep collega’s de game een keer volledig spelen. De pilot is succesvol en de feedback die ik ontvang is vervolgens meegenomen in de oplevering van het finale product.

Hiermee heeft KWD Resultaatmanagement nu een serious game in haar assortiment van workshops dat volledig in eigen beheer uitgevoerd kan worden: de Agile Projectmanagement Game. Benieuwd wat de inhoud is van deze Game en/of wilt u mogelijk deelnemen? Lees hier meer.

KWD

Resultaat boeken voor en met jou

Wij starten met goed luisteren naar jou als opdrachtgever. Om samen een effectieve en succesvolle aanpak te kiezen voor de gewenste transitie van jouw huidige situatie-A naar het te bereiken resultaat-B. Ons gezamenlijk doel is altijd: Nul Mislukkingen! voor jouw projecten.