Contact

Uitbesteden: een relatieprobleem

Opdrachtgevers en leveranciers in een uitbestedingsrelatie weten van elkaar niet hoe wordt gedacht, waar de prioriteiten liggen. Beeld en zelfbeeld lopen niet synchroon. Met als gevolg: misverstanden en miscommunicatie. Zowel opdrachtgevers als leveranciers gaan op een onvolwassen manier om met uitbesteding.

Publicaties

Jaarlijks wordt veel geld uitgegeven aan uitbesteding van IT en de verwachting is dat die uitgaven alleen maar zullen toenemen. Volgens Gartner ging het in 2012 wereldwijd om een bedrag van ongeveer 204 miljard dollar, een toename van 2,1 procent ten opzichte van 2011. Ondanks die mega-uitgaven moeten we constateren dat we niet goed in staat zijn van ervaringen te leren, scenario’s te voorspellen en op resultaten te managen. Voorbeelden van mislukte uitbestedingstrajecten, verstoorde relaties met zelfs juridische gevolgen liggen voor het oprapen. De hamvraag is dan natuurlijk: hoe komt dat?

Veel van de ellende bij uitbesteding is terug te voeren op een onduidelijke relatie tussen opdrachtgevers en leveranciers en een volkomen gebrek aan strategische visie op uitbesteden. Het is onbegrijpelijk dat opdrachtgevers en leveranciers elkaar zo slecht kennen, terwijl ze wel samen via een uitbestedingsrelatie in een langdurig samenwerkingsverband aan elkaar gekoppeld zijn. Je zou verwachten dat juist dat langdurige element, de onderlinge afhankelijkheid en de intensieve samenwerking, garant zou staan voor ‘elkaar-dooren- door-kennen’. In de praktijk blijkt deze gedachte ijdele hoop te zijn. Over deze relatie zijn zeven stellingen te formuleren.

Vraag met onderstaand formulier het volledige artikel aan.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Ben je geïnteresseerd in het KWD Bulletin?*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
KWD

Resultaat boeken voor en met jou

Wij starten met goed luisteren naar jou als opdrachtgever. Om samen een effectieve en succesvolle aanpak te kiezen voor de gewenste transitie van jouw huidige situatie-A naar het te bereiken resultaat-B. Ons gezamenlijk doel is altijd: Nul Mislukkingen! voor jouw projecten.