Deltavliegen op grote hoogte!

Het maken van een uitdagende deltavlucht is een geweldig project

Het maken van een deltavlucht is niet zonder risico. Kunnen, Willen, Durven geldt zeker ook bij deze (extreme) sport. En dan komen projectmanagement competenties goed van pas!

 

Voorbereiding

Voordat ik met mijn deltavleugel van een hoge berg in de Alpen vlieg om een mooie vlucht te maken, moet ik diverse projectstappen doorlopen. Zoals het maken van een plan, het bepalen van de juiste strategie, stakeholdermanagement, risico’s en kansen, zelfreflectie, communicatie, persoonlijk leiderschap, eisen en doelen, tijd, kwaliteit, financiën en nog veel meer. Aan de hand van een schitterende vlucht over de Aletsch Gletsjer van september 2021, bespreek ik verschillende competenties.

Plan, risico’s, kansen en doel

Een paar weken voordat ik besluit naar de Alpen of de Pyreneeën te gaan, bekijk ik de kans op een mooie vlucht aan de hand van de lokale weersberichten in de betreffende periode. In het midden van de zomer is de thermiek in de Pyreneeën en het hooggebergte van Zwitserland te heftig en dus te gevaarlijk om te vliegen. Dan zijn lager geleden gebieden met grote landingsvelden een optie. Mijn plan is om begin september 2021 over de Aletsch Gletsjer in de Zwitserse hooggebergte bij Fiesch te gaan vliegen. Deze omgeving is al jaren een grote droom voor mij. Mijn doel is bepaald.

Stakeholder management en strategie bepaling

In de weken vooraf zoek ik contact met lokale piloten, scholen en/of deltaclubs om mijn plan te bespreken. Klopt mijn plan? Welke vleugels zal ik meenemen? Hoe groot zijn de velden om te landen? Wat zijn de startmogelijkheden? Wat verwachten zij van de thermische omstandigheden? Zijn er grote evenementen in die periode (of te wel: is het erg druk in de lucht)? Waar kan ik overnachten? Zijn er meerdere plekken om te vliegen in de buurt? Met wie neem ik contact op om de juiste beslissingen te nemen?

Planning, eisen, mijn eerste go no/go beslissing en vol in de actiemodus

De dagen vóór mijn trip naar de Alpen kent een strakke planning. Op de zondag ervoor ging ik eerst nog naar de F1 in Zandvoort om Max te zien winnen. Gelukkig had ik de dagen daarvoor al het meeste klaargelegd en uitgestippeld. M’n vleugels, harnas, diverse camera’s, GPS, laptop, beschermede kleding tegen de kou op hoogte, bergschoenen en nog veel meer. Zondagavond de laatste check met mijn lokale connecties en de diverse weer-apps en weer-websites. Mijn besluit staat vast: die maandagmorgen zal ik vertrekken. Op zondagavond moet er nog veel gebeuren. Mijn auto opbouwen met twee ladders om mijn vleugels mee te kunnen nemen en deze alvast goed vastmaken op mijn dak. Ook loop ik mijn checklist door om er zeker van te zijn dat ik de volgende ochtend niets zal vergeten.

Die maandag is een volledige reisdag en ’s-avonds om 19:00 uur kom ik via de Grimselpas aan in het schitterend gelegen Fiesch. Onderweg nog een (deltavlieg) vriend, Klaus, die in Stuttgart woont gebeld en hij werd zo blij van mijn plan dat hij meteen vrij had genomen om samen met mij in Fiesch, en hopelijk dus boven de Aletsch Gletsjer, te gaan vliegen. Dus zaten we diezelfde avond in ons hotel, onder het genot van een biertje, onze vliegplannen door te nemen.

Doelen, risico’s en kansen en kwaliteit

De volgende ochtend hebben we zijn vleugel op mij auto gelegd en zijn we eerst langs het landingsveld gereden. Dit veld naast Fiesch is eigenlijk bestemd voor paragliders en is, door de hogere snelheid en veel langere glijhoek, voor deltavliegers een grote uitdaging. Samen met een paar locals hebben we alle mogelijke windrichtingen tijdens de landing doorgenomen. We hebben het plan A en plan B goed in ons hoofd opgenomen. Nadat we onze GPS hebben gekalibreerd, zijn we naar de gondel gereden. Onze vleugels moeten hier via twee roltrappen omhoog naar de gondel gebracht worden. Dit is best wel een zware klus. Boven moesten we op een zogenaamde “cargo gondel” wachten om onze twee vleugels de Fiescheralp op te krijgen. Boven bij de Fiescheralp aangekomen moesten we nog even 200 meter met onze vleugels op onze rug naar de start lopen. Moe en zeker voldaan van het schitterende uitzicht, begon de spanning lekker toe te nemen. De wind was goed alleen de wolkenlaag (nog) niet. Door een laag bewolking wordt thermiek afgeremd. Na contact met weerdeskundigen op afstand (tot aan Nederland aan toe) zijn we begonnen met het opbouwen van onze vleugels. Over ruim een uur zou de wolkenlaag weg moeten zijn. En zo geschiedde!

Het hoogste doel en resultaat

Ik ben als eerste gestart (vanaf 2200 meter) en al snel merkte ik dat de thermiek redelijk tot goed was. Na 10 minuten vliegen was ik een paar honderd meter boven de start uitgekomen. Ook Klaus was gestart en samen vonden we een super goede thermiekbel. Om de Aletsch Gletsjer goed te kunnen zien, moesten we eerst bijna een kilometer zien te stijgen. Na ongeveer 20 minuten was het zo ver en kwam de Aletsch van achter een bergwand opdoemen. Dit uitzicht en deze ervaring is zo adembenemend dat ik dit echt nooit meer zal vergeten. In ben zelf ongeveer een half uur boven de Gletsjer gebleven (ik vloog op bijna 3100 meter hoogte). Met een smile van oor tot oor besloot ik naar het dal, ruim 2 km lager, te vliegen. Na een uur vliegen en nog steeds een goede focus zorgde ik voor een perfecte landing. Ik had mijn ultieme doel behaald!

Zelfreflectie, 360 gradenfeedback, vertrouwen en financiën 

Na zo’n vlucht blijft deze overweldigende energie nog lang aanwezig en ook nu ik dit schrijf (alweer ruim twee weken later) voel ik de energie nog steeds diep van binnen. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk om mijzelf regelmatig in de spiegel aan te kijken en mij af te vragen wat ik nog beter kan doen om nog mooiere vluchten te maken. Welke connecties heb ik hiervoor nodig, welke mensen wil ik hiervoor om mij heen verzamelen. Ik ben constant op zoek om mijn doelen, kennis en kunde aan te scherpen. Hiervoor moet je net als een goede projectmanager o.a.: met je voeten in de klei staan (vliegen), kennis delen, feedback ophalen, in je eigen spiegel kijken, en inspirerende boeken/verhalen lezen.

Vertrouwen

Hier wil ik even extra op ingaan. Het vertrouwen in mijn vleugel is zeer goed. Doordat hier tot aan NASA aan is gewerkt en ik deze voor elke vlucht uitvoerig controleer. Ook heb ik een parachute die ‘just in case of’ zeer betrouwbaar is. In projectmanagement is het zeer belangrijk dat je een goed team weet te organiseren en deze dan in vertrouwen weet te managen. Dit vertrouwen moet je ook zelf uitstralen. Helaas heb ik projectteams en organisaties zien stranden op het wantrouwen dat de (project)manager had richting collega’s. “Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten” is een oud spreekwoord en nog steeds zeer actueel. Het boek van Rutger Bregman: “De meeste mensen deugen”, kan ik iedereen aanraden.

En financiën……? O ja, Zwitserland heeft een hoge levenstandaard en hierdoor was ik ver over budget heen. But who cares, deze gigantische ervaringen zijn onbetaalbaar voor m’n levensgeluk en positieve energie. Hier heb ikzelf, mijn gezin, mijn programma’s en mijn omgeving veel profijt van.

Happy are those who dream dreams and are willing to pay the price for their dreams to come true

Voor meer verhalen en schitterende beelden over mijn deltavlieg-ervaringen zie mijn persoonlijke site.

 

Blogdetails

28-10-2021
Blog
  • Wim de Gier

    Senior Programmamanager

    Zorgt dat programma’s leveren. Vanuit zijn positieve energie weet Wim mensen te binden en neemt ze mee. (Rainmaker) Gaat risico’s niet uit de weg maar buigt deze om.

    Meer over Wim de Gier

  • Wim de Gier

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 088 266 28 70 Stuur ons een bericht