Ga jij naar de klant?

Dit jaar was de KWD Projectmanagement Vakdag anders van opzet. De sprekers c.q. workshopleiders kwamen naar de deelnemers toe, in plaats van dat de deelnemers van zaal naar zaal dwaalden om zo de gewenste spreker te vinden. Wij, de deelnemers, zaten de hele dag in dezelfde zaal. Best wel handig, niet meer zoeken naar de juiste zaal, maar gewoon wachten totdat je wordt bediend.

 

Ik vond het een aangename ervaring, een die ik wil gebruiken om een punt te maken. Maar eerst een vraag: Ga jij naar de klant of komt de klant naar jou?

In de meeste gevallen is het de laatste variant. De klant zoekt contact met jou. Deze zit met een probleem en zoekt een professional die daar een oplossing voor heeft. Of dat werkelijk zo is valt nog te bezien, maar op het moment dat jij de opdracht krijgt is de klant ervan overtuigd dat jij de oplossing bent of hebt. Elke opdracht begint met het vertrouwen van de klant in jouw vermogen om de oplossing te zijn. Nu zijn project-, programma- en interimmanagers mannen en vrouwen met nogal wat overtuigingskracht en een niet te onderschatten grote mate van zelfvertrouwen. Eigenschappen die we ook in grote mate terugvinden bij adviseurs, coaches en trainers. Hun ervaring met projecten en kennis over bepaalde zaken heeft hen dit grote zelfvertrouwen geschonken. Wat echter naar mijn menig niet altijd overeenstemt met de feitelijke kwaliteit die geleverd wordt.

Ik ging naar de KWD Vakdag en onderging daar de ervaring dat KWD naar mij toekwam en die ervaring gaf mij, onbedoeld, een nieuw inzicht.

Ga jij naar de klant toe of komt de klant naar jou?

Het zou ons project-, programma-, interimmanagers, adviseurs, coaches en trainers niet misstaan als wij naar de klant toegaan nadat deze naar ons gekomen is. Luisteren, in plaats van het tentoonspreiden van onze geweldige ervaring, uitmuntende ideeën en superieure meningen. Bescheidenheid zou ons niet misstaan. Klanten zijn de eigenaar van hun problemen en hebben daar de meeste kennis over. Ik ben ervan overtuigd dat zij dan ook alle informatie hebben om een oplossing te vinden. Jouw rol is dan ook die van een vroedvrouw, helpen deze oplossing ter wereld te brengen.

Ik daag je uit tot een oprechte zelfreflectie over hoe jij je tot je klant verhoudt. Ga maar eens bij jezelf te rade. Hoe spreek jij over je klant? Is dat een positief verhaal dat spreekt van een diepe betrokkenheid? Of spreekt er diepe minachting en professioneel snobisme uit? Wat is het verhaal dat jij vertelt? Ik zit nu zo’n veertig jaar in de zakelijke dienstverlening en schaam me soms hoe we over elkaar spreken.

Ga jij naar jouw klant toe of moet die naar jou toekomen?

Het wordt tijd dat wij, professionele dienstverleners, uit de kast komen en in onze professie de persoon worden waartoe we bestemd zijn. Ga jij met je klanten net zo om als met je geliefden, familie, vrienden en bekenden? Zoek je de verbondenheid met jouw klanten, niet enkel op professioneel maar ook op het persoonlijke vlak? Daar ligt de sleutel tot klanttevredenheid, daar en nergens anders!

 

John Hermarij

  • John Hermarij
  • John Hermarij is internationaal spreker, schrijver en trainer over leiders en hun teams. Hij stimuleert mensen om zich professioneel zodanig te ontwikkelen dat zij waarde toevoegen aan de teams waartoe zij behoren. Hij is principal consultant bij Dhirata een trainings/adviesbureau. John schrijft maandelijks een column voor het KWD Bulletin, daarnaast blogt hij regelmatig op www.johnhermarij.nl.

Blogdetails

03-12-2019
Column

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht