Hiep hiep hoera, KWD is 20 jaar

Als een organisatie zoals KWD twintig jaar bestaat en in die twee decennia twee belangrijke economische crises heeft doorstaan en als een van jullie hoofdmannen dan ook nog eens een keer uitgenodigd wordt om de politiek te vertellen wat er aan de hand is met projecten bij de overheid, dan doen jullie kennelijk iets wat waardevol is voor de BV Nederland. Jullie zijn succesvol en een felicitatie is dus op zijn plaats.

  • 29-12-2018
  • Column

De meesten van jullie zou ik blind vertrouwen wanneer er weer eens ergens een project in brand staat. Het grappige is dat ik eigenlijk helemaal niet eens weet of de projecten die jullie managen succesvoller zijn dan die van andere consultancybureaus. Maar de zelfverzekerdheid die jullie uitstralen maakt dat jullie snel het vertrouwen weten te winnen van een opdrachtgever die een oplossing zoekt.

De toekomst: Millennials en iGenners

In plaats van terug te blikken op de afgelopen twintig jaar, wil ik de blik vooruit richten naar de volgende twintig jaar. Wat moeten jullie doen om over 20 jaar nog steeds zo’n succesvol bedrijf te zijn als het huidige? Want zoals je vast wel in de kranten hebt gelezen, gaat er nog veel veranderen. Ik wil jullie twee belangrijke uitdagingen voorleggen die beiden te maken hebben met het opschuiven van de generaties. Ik noem ze uitstroom en instroom van respectievelijk oude en nieuwe collega’s en hun verschillende psychologische profielen. Want dat zal jullie flink op de proef stellen. Omdat velen van jullie in de komende twintig jaar met pensioen gaan en millennials en iGenners (de generatie smartphone) het stokje moeten overnemen. De millennial zal de leiderschapsrol moeten overnemen en de iGenner die van consultant. De demografie maakt dit onvermijdelijk.

Ik weet niet of het jullie opgevallen is, maar bijna onopgemerkt heeft in Nederland een culturele verandering plaatsgevonden. Wat mij het meest verbaast, en wat ik niet heb aan zien komen, is de mate van emotionaliteit in vergelijking tot zeg maar dertig-veertig jaar geleden. Van de nuchtere Nederlander is al lang geen sprake meer. Waar vroeger overspannenheid (het ouderwetse woord voor burn-out) een teken van zwakte was, wijzen we nu naar de werkgever en komen mensen er ronduit vooruit. Moedigden vroeger de universiteiten kritisch denken aan, nu moeten ze voor jonge mensen veilige plaatsen zijn en komt het voor dat controversiële sprekers niet meer welkom zijn. Wat is er met Nederland gebeurd, verzucht de senior, ‘allemaal m1*tjes’, maar ook dat is een woord wat we niet meer gebruiken.

Proces van beschaving

Dit, mijn beste lezer, is een onderdeel van het proces dat we beschaving noemen, onze samenleving is gevoeliger aan het worden. Dat we daar nog niet goed mee om weten te gaan, zien we regelmatig wanneer er weer ergens een of andere zwarte Piet discussie of ander debat oplaait. Doordat we met ons allen meer zijn gaan voelen, zowel in gekwetstheid als in boosheid kunnen kleine aanleidingen tot grote hoogten leiden. Dit lijkt onomkeerbaar en wat betekent dit voor de komende twintig jaar? Hoe zorgen organisaties als die van KWD ervoor dat ze er dan nog zullen zijn? Het antwoord is simpel, door ‘mee te bewegen’.

Wanneer we in de tijd naar 2038 reizen en als we dan een terugblik doen naar KWD in de afgelopen veertig jaar, dan zullen de oudjes verbaasd staan wat er met hun bedrijf is gebeurd. Een nieuw soort leider is opgestaan. Eén die handig weet in te spelen op de verschillende onderliggende emoties. Het lijkt me eerder een jongleur met gevoelens dan een manager die therapeut speelt. Iemand die voelt wat er leeft en mensen op de juiste manier zo weet te beïnvloeden dat zij in plaats van een onderdeel van het probleem, een onderdeel van de oplossing worden.

Als je het zo bekijkt, dan zal er voor jullie eigenlijk niet zoveel veranderen.

 

John Hermarij

  • John Hermarij
  • John Hermarij is internationaal spreker, schrijver en trainer over leiders en hun teams. Hij stimuleert mensen om zich professioneel zodanig te ontwikkelen dat zij waarde toevoegen aan de teams waartoe zij behoren. Hij is principal consultant bij Dhirata een trainings/adviesbureau. John schrijft maandelijks een column voor het KWD Bulletin, daarnaast blogt hij regelmatig op www.johnhermarij.nl.

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht