Beoogde benefits incasseren; <br/>hoe doe je dat?

Het managen en realiseren van de beoogde benefits (of baten) bij projecten, met name in de ICT, is in de praktijk een lastig onderwerp. Vaak worden de voorgeschreven business cases wel opgesteld, vooral als middel om te zorgen dat een project uitgevoerd mag worden. Van de vraag of die baten vervolgens behaald en geïncasseerd kunnen worden, lijkt niemand wakker te liggen.

  • 27-06-2015
  • Publicatie

Natuurlijk vonden wij dit bijzonder intrigerend, en daarom hebben wij met 6 grote tot zeer grote organisaties die jaarlijks miljoenen investeren in ICT-projecten, onderzoek naar benefit management gedaan, vanuit de volgende probleemstelling:

Voor, tijdens en na afloop van een opdracht cq project is er onvoldoende zicht, grip en sturing op het incasseren van de beoogde benefits. We weten niet goed waaraan dit ligt, waarom men dat zicht onvoldoende heeft. We weten niet goed wie een rol speelt bij het binnenhalen van de beoogde benefits, wiens verantwoordelijkheid dat zou moeten zijn, wie hierop zou moeten sturen, en wie wanneer zou moeten interveniëren. We hebben nog minder zicht op de wijze waarop geprognotiseerde benefits bij projecten geïncasseerd zouden moeten worden.

De onderzoeksresultaten waren dermate interessant dat hierover het artikel “Incasseren van de beoogde benefits: hoe doe je dat?” gepubliceerd is in vakblad TIEM. Het artikel geeft niet alleen inzicht in de problemen en de achterliggende oorzaken, maar geeft ook 11 concrete ‘wetten’ voor succesvol batenmanagement. 

Ben je na het lezen van het artikel geïnteresseerd in het onderzoeksrapport, vul dan onderstaand aanvraagformulier in. 

 

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht