Uitbesteden: een relatieprobleem

Opdrachtgevers en leveranciers in een uitbestedingsrelatie weten van elkaar niet hoe wordt gedacht, waar de prioriteiten liggen. Beeld en zelfbeeld lopen niet synchroon. Met als gevolg: misverstanden en miscommunicatie. Zowel opdrachtgevers als leveranciers gaan op een onvolwassen manier om met uitbesteding.

  • 21-12-2013
  • Publicatie

Jaarlijks wordt veel geld uitgegeven aan uitbesteding van IT en de verwachting is dat die uitgaven alleen maar zullen toenemen. Volgens Gartner ging het in 2012 wereldwijd om een bedrag van ongeveer 204 miljard dollar, een toename van 2,1 procent ten opzichte van 2011. Ondanks die mega-uitgaven moeten we constateren dat we niet goed in staat zijn van ervaringen te leren, scenario’s te voorspellen en op resultaten te managen. Voorbeelden van mislukte uitbestedingstrajecten, verstoorde relaties met zelfs juridische gevolgen liggen voor het oprapen. De hamvraag is dan natuurlijk: hoe komt dat?

Veel van de ellende bij uitbesteding is terug te voeren op een onduidelijke relatie tussen opdrachtgevers en leveranciers en een volkomen gebrek aan strategische visie op uitbesteden. Het is onbegrijpelijk dat opdrachtgevers en leveranciers elkaar zo slecht kennen, terwijl ze wel samen via een uitbestedingsrelatie in een langdurig samenwerkingsverband aan elkaar gekoppeld zijn. Je zou verwachten dat juist dat langdurige element, de onderlinge afhankelijkheid en de intensieve samenwerking, garant zou staan voor ‘elkaar-dooren- door-kennen’. In de praktijk blijkt deze gedachte ijdele hoop te zijn. Over deze relatie zijn zeven stellingen te formuleren.

Vraag met onderstaand formulier het volledige artikel aan.

 

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
  • Gerard Meijer

    Senior Project- en Programmamanager

    Ondernemer, doorzetter met sterk resultaatgedreven instelling. Weet verschillende belangen op verschillende niveaus op 1 lijn te krijgen. Is van daaruit in staat om bedrijfsdoelstellingen om te zetten in praktische en hanteerbare acties. Is vasthoudend aan rode draad. Weet mensen te binden en te enthousiasmeren.

    Meer over Gerard Meijer

  • Gerard Meijer

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht