Succesvol sturen bij ICT-uitbesteding

Het is een open deur, maar toch… uitbesteding (van ict) is niet meer weg te denken in de hedendaagse bedrijfsvoering van zowel publieke als private organisaties. Maar ondanks die open deur en ondanks de vele voordelen zijn weinig organisaties succesvol in – grootschalige – uitbesteding (van ict).

  • 21-12-2013
  • Publicatie

Vaak is het al lastig om de beginfase succesvol door te komen. Het komt regelmatig voor dat al tijdens de voorbereidingsfase de handdoek in de ring wordt gegooid. Uitbesteding vraagt om goed management en daarvan is vaak nog geen sprake.

In onze dagelijkse adviespraktijk worden we geregeld geconfronteerd met problemen rondom uitbesteding. Wat opvalt is het volgende:

  • Nederland is een grote speler in de wereld van ict-uitbesteding en er is een stijgende trend;
  • Ict wordt beschouwd als ‘niet behorende tot het primaire proces’, terwijl het effect op de business enorm is;
  • Best Practices zijn vastgelegd in methoden en checklists zoals ISPL. Hoewel organisaties professionele projectmanagers, servicemanagers en inkoopafdelingen in huis hebben, gaan toch veel uitbestede ict-projecten en beheeropdrachten niet naar wens;
  • De opdrachtgever is de dupe, zelfs als de opdrachtnemer bewezen schuldig is.

Vraag met onderstaand formulier het volledige artikel aan.

 

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
  • Fred Heemstra

    Hoogleraar Bedrijfskunde en Informatica

    Sterk in het herkennen en analyseren van problemen, in het scheiden en onderscheiden van problemen en symptomen. Ruime ervaring in het uitvoeren van risico-analyses en kwaliteitsaudits van grote, complexe projecten. Heeft over deze onderwerpen een aantal boeken en vele artikelen geschreven.

    Meer over Fred Heemstra

  • Fred Heemstra

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht