Onvermijdelijke uitdagingen voor de IT-organisatie

Wanneer we ons een voorstelling maken van de IT-organisatie binnen grote ondernemingen over vijf of tien jaar, gaat het vaak over bedreigingen. Hoe om te gaan om met een vergrijzende staf, legacy of steeds vernuftiger cyberaanvallen?

  • 24-01-2012
  • Blog

De toekomst brengt evenveel kansen als vragen met zich mee. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor IT-organisaties wanneer informatietechnologie in de haarvaten van de bedrijfsprocessen, producten en diensten zit? Dit artikel gaat over de nieuwe contouren van IT en het afbreken van oude werkwijzen.

Het is vijf voor twaalf, IT moet in actie komen. Bij een grote Europese bank gaan de komende drie jaar – vanaf eind 2010 – ruim 1300 IT’ers met pensioen. Dat is bijna een vijfde deel van de gehele IT-workforce. Van die 1300 werken er 500 op bedrijfskritische platformen van eerste generatie Cobol. Deze braindrain is niet op te vangen met instromers – zelfs niet uit India – of met offshoring. Tegelijkertijd wordt de klassieke IT-organisatie door de business nog vaak gezien als een veelkoppig monster waar alle specialismen zo min mogelijk met elkaar samenwerken.

Veel applicaties worden nog steeds traditioneel ontwikkeld. In elke fase is een nieuwe groep experts aan zet, van functioneel ontwerp tot operations. Dat is tijdrovend en aan het eind van de rit is de uitkomst vaak ongewis. De gebruikers van het systeem komen alleen aan het begin en eind van het traject aan bod: bij de specificaties en de acceptatietest. Dit model is niet meer houdbaar in omstandigheden waarin de business doorlopend op zoek is naar functionaliteit die het concurrentievermogen vergroot. In dit decennium staat de IT-organisatie dus voor de taak zichzelf opnieuw uit te vinden, zodat IT een partnerrol kan vervullen in het creëren van innovatie en businesswaarde. Wat te doen?

Stap 1: Haal IT uit het isolement

IT’ers spreken graag over functionele eisen: wat moet de applicatie precies kunnen? De wensen van gebruikers en businessmanagers veranderen vandaag de dag echter continu. Ze weten daardoor meestal wel goed wat ze niet willen, maar zijn zoekende naar wat ze precies wel willen. Als IT’er kan je niet meer wachten op kant-en-klare specificaties om vervolgens op eigen houtje systemen te bouwen die pas aan het eind van de rit een gebruikerstest ondergaan. De IT-organisatie van nu werkt vaak keihard aan procesoptimalisatie, maar doet dit nog te vaak in isolatie. De alignment tussen business en IT kan niet langer een gekunstelde afstemming zijn waarbij de verschillende bloedgroepen elkaar alleen in vergaderkamers ontmoeten. Dat is geen handige werkwijze om te komen tot innovatie en groei van de business. Het moet een tweede natuur worden om elkaars biotopen te kennen en samen te werken. Daarbij horen sociale eigenschappen als empathie, nieuwsgierigheid, creativiteit en openheid.

Meer weten? Lees het volledige artikel op de site van Giarte: Onvermijdelijke uitdagingen voor de IT-organisatie

  • Dennis Barendse

    Projectmanager

    Een resultaatgerichte en gedreven projectmanager die pragmatisch en nuchter van insteek is. Offshoring trajecten en Agile projecten, vooral in de financiele dienstverlening, maken deel uit van zijn ruime ervaring. Vergeet nooit de mens achter de projectmedewerker en schakelt op alle managementniveaus.

    Meer over Dennis Barendse

  • Dennis Barendse

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht