Air France KLM

Case: Upgrade van SAP E-Recruiting

Het HR-domein van KLM maakt gebruik van recruiting via intranet en Internet met het pakket E-Recruiting van SAP. De wens om nieuwe functionaliteit te introduceren en de motivatie om support op een recentere versie van dit systeem te kunnen krijgen was voor de Corporate-divisie van KLM reden om een business case te schrijven voor een upgrade naar versie 6 van dit product. 

Projectdetails

  • ERP
  • Logistiek

Resultaat

Het project is succesvol opgeleverd aan de business, waarbij zorgvuldig gemanaged is op het tijdsaspect. Daarvoor zijn op aangeven van Dennis een aantal onderdelen uit het project getoetst op haalbaarheid en directe noodzaak, en zijn deze met instemming van de stuurgroep naar een moment na de invoering van de release gepland. Door deze maatregel werd de invoering voor de Business op de geplande datum gegarandeerd. Daarnaast heeft Dennis de opdrachtgever door middel van het schetsen van verschillende technische oplossingsrichtingen en de gevolgen hiervan voor tijd en budget inzicht gegeven in alternatieven ten aanzien van de installatie en migratie van bestaande gegevens. De stuurgroep heeft hierop volgend een besluit kunnen nemen ten aanzien van het te volgen scenario.

Opdracht

De opdracht van Dennis betrof de implementatie van de upgrade van het bestaande e-Recruiting landschap, met ontwikkel-, test-en productiestraat, op nieuwe hardware en gebaseerd op een ander operating system. De  KLM-organisatie kent zowel een business-als IT-zijde, respectievelijk de BDO en de Organiser, die georganiseerd zijn naar business-divisies. Vaak start de behoefte voor een project aan de businesskant en levert de BDO een overall-projectmanager en wordt de IT-organizer gevraagd een IT projectleider te leveren. Zo ook in deze situatie, waarbij de rol van Dennis het IT-deelproject binnen het project e-Recruiting 6.0 betrof. 

In dit project was Dennis verantwoordelijk voor de technische implementatie van de nieuwe release van dit pakket. Dit betrof het inrichten van nieuwe ontwikkel-, test-en produktie-omgevingen en installatie en testen van nieuwe E-Recruiting software. Daarnaast is ook zorggedragen voor het borgen van technische beheerafspraken binnen de organisatie en het overdragen aan de functionele organisatie. Dennis gaf daarbij leiding aan een team van projectarchitecten, IT-specialisten, servicemanagers en testers. De complexiteit in de realisatie van dit traject lag vooral in het feit dat het projectteam aan IS-kant gefragmenteerd was over verschillende KLM locaties. Het was daarom van belang om alle teamleden te allen tijde betrokken te houden bij het traject door middel van informeren, uitdagen en regelmatig alle locaties te bezoeken.

Met veel kennis van zaken en een prima drive heeft Dennis e-Recruitment voor KLM naar een hoger plan getrokken, met complimenten vanuit zowel de IS als HR organisatie tot gevolg. Een ‘gevoelig’ project is bij Dennis in vertrouwde handen.

Jurgen Simons, Director Corporate ICT

Deel de case

  • Dennis Barendse

    Projectmanager

    Een resultaatgerichte en gedreven projectmanager die pragmatisch en nuchter van insteek is. Offshoring trajecten en Agile projecten, vooral in de financiele dienstverlening, maken deel uit van zijn ruime ervaring. Vergeet nooit de mens achter de projectmedewerker en schakelt op alle managementniveaus.

    Meer over Dennis Barendse

  • Dennis Barendse

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht