LKQ Europa

Case: Transformatie naar één Europese organisatie

LKQ Europe is de Europese toonaangevende distributeur van aftermarket-onderdelen voor auto's, bestelwagens en industrievoertuigen, met ruim 27.000 werknemers, operationeel in meer dan 20 landen in Europa. De afgelopen negen jaar heeft LKQ Europe 80 zelfstandige businesses overgenomen, maar niet direct geïntegreerd in de operatie.

LKQ Europe startte in 2019 een grootschalige programma om de regionale organisatiestructuur om te vormen naar een matrixstructuur waarbij de verschillende organisatiefuncties leidend werden. Het doel was om alle werkzaamheden onder te brengen in één Europese organisatie.

 

Resultaat

Het programma duurde 2 jaar waarin het ontwerp en de implementatie van de nieuwe organisatiestructuur vorm heeft gekregen. Vanuit vijf zelfstandig opererende regio’s zijn 14 functies gecreëerd, met daarnaast een nieuw hoofdkantoor in Zug, Zwitserland en een Innovation & Service Center in Katowice, Polen.

De opdracht van KWD’er Sabine Coumans richtte zich op het verandermanagement om deze transformatie te ondersteunen. Hierin werden de volgende resultaten bereikt:

  • Overzicht van belangrijkste change impacts per regio
  • Gedetailleerd change & communicatie plan per functie
  • Intensieve samenwerking met Communicatie en HR op regionaal en functioneel niveau
  • Regelmatige, 1-op-een afstemming met C-level executives
  • Netwerk van regionale change agents opgezet
  • Regelmatige monitoring van sentiment in organisatie door middel van surveys

Opdracht

Sinds 2011 had LKQ Europe meer dan 80 individuele bedrijven overgenomen in meer dan 20 landen. Dit leidde tot een grote verscheidenheid aan systemen, product catalogi, klanten en organisatieculturen. Vaak waren de afzonderlijke bedrijven erg succesvol in hun markt. Het belemmerde echter de samenwerking tussen bedrijven over de grenzen heen en de benutting van schaalvoordelen. Daarnaast voelden veel medewerkers zich nog niet verbonden met LKQ Europe, maar alleen met het oorspronkelijke moederbedrijf.

Naast de focus van het programma op de procesmatige transformatie van de organisatieverandering, was het daarom van groot belang dat de organisationele en culturele transformatie ook voldoende aandacht kreeg.

Hiervoor werd projectmanager Sabine Coumans gekoppeld aan een interne kracht van LKQ, die veel gezichten binnen de organisatie kenden. Gezien de omvang van de transformatie en de beperkte middelen beschikbaar, moest de aanpak vooral efficiënt en pragmatisch zijn. Het feit dat de coronacrisis na een paar maanden alle fysieke interactie binnen het programma onmogelijk maakte, maakte de uitdaging nog groter.

Besloten werd om voornamelijk op executive level te focussen om daar aandacht te vragen voor belang van goede communicatie en verandermanagement in meerdere lagen van de organisatie. Aan de hand van een aantal kerndoelstellingen werd regelmatig, intensief en persoonlijk  contact gehouden met deze individuen om verandermanagement te adresseren en de specifieke uitdagingen per organisatiefunctie te tackelen.

Daarnaast is er ingezet op het stelselmatig monitoren van het sentiment onder een deel van de organisatie. Dit gaf de mogelijkheid tot directe feedback en inzicht in hoe het programma werd ontvangen.

Door middel van deze pragmatische aanpak is een goede basis gelegd voor een verdere transitie richting één LKQ Europe.

Projectdetails

Verandermanagement
Automotive

Sabine heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het voorbereiden en laten landen van het nieuwe ontwerp van de 1 LKQ Europe organisatie. Haar bijdrage was altijd enthousiast en ‘to the point’. In de samenwerking was ze creatief en durfde ze opbouwend kritisch te zijn op alle niveaus.

Sylvester Nieuwe Weme, Director PMO LKQ Europe

Deel de case

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 088 266 28 70 Stuur ons een bericht