Facilicom Services

Case: Klaar voor de toekomst: Herontwerp bedrijfsprocessen en ERP implementatie

Facilicom Services ontzorgt haar klanten voor alle facilitaire processen en is één van de marktleiders in de Benelux. Het Business Process Redesign programma “FINO” implementeert nieuwe processen en systemen, met als doelen het vergroten van het operationele resultaat en het foutloos mogelijk maken van nieuwe typen dienstverlening.

 

Resultaat

Op basis van een start architectuur en business blauwdruk zijn de end to end processen vastgesteld en is de ICT ondersteuning via systemen SAP ECC, SAP CRM, Axxerion en Ortec gerealiseerd. De bedrijfsprocessen omhelzen de facilitaire dienstverlening intern bij klanten (ondersteund met klantportalen), inkoop, verkoop, planning, field-service, financiële administratie en de salarisadministratie. De uitrol en doorontwikkeling verloopt via een agile aanpak: in iteraties live per bedrijfsvestiging en met die ervaring kort-cyclisch leren en verbeteren. Bij de overgang per vestiging hoort business change management, training, data migratie en opvolging van compliance.  

Opdracht

De vraag aan Jaap was om in de rol van programmamanager zowel de realisatie als de implementatie te realiseren. Dat doet hij samen met teams van key users en consultants. Hij rapporteert aan een stuurgroep met voornamelijk directieleden.

De gekozen aanpak is een combinatie van “waterval” (een blauwdruk fase) met iteratieve agile sprints voor detail ontwerp en voor ontwikkeling. Met gefaseerde go-lives voor het opdoen van leerervaring en zo snel mogelijk behalen van de business case. Belangrijke succesfactor is het betrekken van en besluitvorming voor alle lagen in de organisatie. Een andere maatregel is het sturen op continu leren van kennis en vaardigheden door het projectteam, lijnmanagement en de sleutelgebruikers.

De eindoplossing komt in gebruik bij 8 merken met 1000 dagelijkse gebruikers. Daarnaast zijn er enkele tienduizenden portaalgebruikers bij de klanten.

Projectdetails

ICT en fulfilment proces
Zakelijke dienstverlening
  • Jaap Stoppels

    Project Manager

    Jaap gaat voor wat de klant nodig heeft, niet alleen voor wat de klant vraagt. Resultaat staat hierbij voorop, maar in maximale samenwerking met alle betrokkenen.

    Meer over Jaap Stoppels

  • Jaap Stoppels

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht