Elsevier

Case: Implementatie OneMap phase 2

Elsevier is één van de grootste providers van Science en Health informatievoorziening en werkt wereldwijd samen met experts om world-class content te realiseren die vernieuwend en innovatief is voor de Health Care markt. Elsevier wil de huidige gefragmenteerde marketing automation aanpak vervangen door één oplossing ondersteund door key shared services en de adoptie van een marketing framework met marketing programs die gericht zijn op de customer journey.

Projectdetails

  • Programma management
  • Uitgeverij

Resultaat

Fase 2 van het programma had als opleverdatum eind juni 2015 maar met goedkeuring van de stuurgroep verplaatst naar 31 maart 2016. Fase 2 is binnen budget opgeleverd. Met fase 2 is de projectdocumentatie opgeleverd en overgedragen aan de interne supportorganisatie voor verdere ingebruikname. Het Adobe platform is in productie genomen. Door het open en intensief samenwerken tussen de IT-afdelingen en de Marketing afdelingen zijn gedurende de opdrachtperiode de noodzakelijke operationele activiteiten steeds naar tevredenheid uitgevoerd, want de winkel bleef gewoon open tijdens de verbouwing.

Opdracht

Vanaf begin 2014 werkt Elsevier aan het veranderen van haar imago naar een innovatieve organisatie waarbij de klant centraal staat. Om dit imago te realiseren zijn er diverse initiatieven opgestart waaronder het ONE MAP programma. Het ONE MAP programma heeft substantiële impact voor Elsevier en haar klanten. het stelt Elsevier in staat haar klanten op een consistente, relevante en waardevolle manier te benaderen gedurende de customer journey. Naast het implementeren van een nieuwe technologie, wijzigt de organisatie/ governance en kan Marketing meer verantwoordelijkheid nemen voor de bottom line resultaten. 

Het ONE MAP programma implementeert een Marketing Framework plus de vervanging van de diverse Marketing Automation oplossingen door één oplossing. Het Marketing Framework bestaat uit een roadmap met specifieke marketing campagne programma’s met als focus de customer journey. Het programma kent een drietal fasen. De doelstelling voor fase 1 is om 49 procent van de marketing staf over te zetten naar het nieuwe platform van Adobe, Adobe Marketing Cloud. De doelstelling voor fase 2 van het project is om 72 procent van de marketing staf over te zetten. Fase 3 heeft als doelstelling om de resterende marketing staf te migreren naar One Map platform en daarnaast een integratie te bewerkstelligen met de informatie oplossingen van Elsevier voor de content alerts zodat alle communicatie naar de klant via 1 omgeving verloopt

Het One Map programma kent diverse projecten. De projecten zijn gericht op het vervangen van bestaande marketing automation systemen of de implementatie van marketing programma’s bij specifieke business units of het veranderen van business processen.

De KWD projectmanager heeft de implementatie van ONE MAP bijzonder goed geleid. Zowel vanuit technologie perspectief, maar zeker ook de organisatorische/ change management aspecten. Mede dankzij KWD ziet de klant ons weer als ONE Elsevier.

Henk Jan Gerzee, VP eBusiness Operations

Deel de case

  • André Pals

    Senior Projectmanager

    Resultaat gericht, energiek en ervaren manager die altijd levert!

    Meer over André Pals

  • André Pals

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 030 – 600 47 79 Stuur ons een bericht