Rabobank

Case: Eén verkoopcockpit voor alle bancaire producten

In een zeer omvangrijk CRM programma waarin het voortbrengingsproces erg moeizaam verliep en de samenwerking te wensen over liet, kreeg de KWD projectmanager de taak om een aantal belangrijke processen en systemen naar één nieuw CRM systeem te migreren.

 

Resultaat

In een situatie met veel tegengestelde belangen wist de KWD-er alle betrokkenen op één lijn te krijgen en het gewenste projectresultaat op te leveren. Dit heeft er voor gezorgd dat de applicatie-vernieuwing van een aantal belangrijke verkoop en service processen op het gebied van Betalen, Sparen, Verzekeren, Beleggen, Financieren en Leasing gerealiseerd werden en bestaande systemen werden gesaneerd. Het is gelukt al deze processen in één gebruiksvriendelijke verkoopcockpit bij elkaar te brengen.

Opdracht

Het programma CRM VSS richt zich op de processen en systemen voor verkoop, service en sturen van de lokale Rabobanken. De huidige systemen die deze processen ondersteunen bevatten een keur aan functionaliteiten, maar erg versnipperd, zodat de lokale bankmedewerker veel verschillende systemen moet gebruiken voor zijn dagelijkse werk. Daarnaast belemmert deze versnippering ook de introductie van productvernieuwingen. De time to market is te lang en de tientallen betrokken systemen leiden tot een ware ‘ICT knoop’ die nauwelijks te ontwarren is. Een deel van de systemen loopt technisch op zijn laatste benen. De hoofddoelstelling van het deelprogramma CRM VSS is om dit allemaal in één gebruiksvriendelijke verkoopcockpit bij elkaar te brengen.

De KWD projectmanager was verantwoordelijk voor Business Analyse en Specificatie projecten binnen CRM. De projecten betroffen het functioneel en technisch aansluiten van bestaande Betaal, Spaar, Verzekeren, Beleggen, Financieren en Leasing systemen van Rabobank, Interpolis en De Lage Landen op de CRM Verkoopcockpit voor verkoop via zowel de lokale banken, telefonie als internet. De echte uitdaging zat in de omvang van het programma, de afstemming en afhankelijkheden met andere programma’s (zowel binnen als buiten Rabobank) en het grote aantal gebruikers en stakeholders.

Om resultaat te boeken heeft de KWD projectmanager een aantal maatregelen genomen. De eerste maatregel was het inrichten van een “multi-programma” projectteam, oftewel één projectteam met leden uit de verschillende betrokken programma’s en organisaties. Een tweede maatregel was het eerder en nauwer betrekken van de realisatie en implementatie organisatie bij business analyse en specificatie trajecten.

Projectdetails

CRM
Financiële dienstverlening

De KWD projectmanager hield te allen tijde de winkel goed op orde en zorgde voor de broodnodige rust in deze turbulente omgeving. Hij is gewoon iemand die je graag een project laat doen.

René Maessen, Informatiemanager CRM

Deel de case

  • Patrick van Delft

    Senior Projectmanager

    Project- en programmamanager met meer dan 20 jaar ervaring in het managen van zeer uiteenlopende projecten en programma’s in diverse sectoren. Patrick heeft deze ervaring opgedaan in veranderingsprojecten, pakketimplementaties, software development projecten en infraprojecten bij een veelvoud aan bedrijven en organisaties.

    Meer over Patrick van Delft

  • Patrick van Delft

Wil je meer weten?

We vertellen je graag meer over onze aanpak van het succesvol managen van projecten en programma’s.

Bel ons op 088 266 28 70 Stuur ons een bericht